Ebben a cikkben néhány módszerről fogok írni, amik nekem rengeteget segítettek nemcsak gyerekként, hanem most is. Ez a cikk autista gyereket nevelőknek szól és azoknak, akik szeretnék megérteni miért nevelik az autista gyerekeket sokszor másképp, mint a neurotipikusokat.
A mi idegrendszerünk más. Teljesen másképp érzékeljük a világot, mint az emberek többsége és emiatt a gondolkodásunk is eltér. Óvodásként megértettem a fagocitózis jelenségét, de csak felsőtagozatban értettem meg, hogy ha az a szabály, hogy a nálunk idősebbnek jó napot kívánokkal kell köszönni, miért nevetnek ki, amikor a három hónappal idősebb osztálytársamnak jó napottal köszönök.
Ezek segítettek a szorongáson, a meltdown elkerülésében, az érzéseim megismerésében és a napi teendők elvégzésében.
Mivel állandóan kiborultam a változásoktól és nem mindig tudtam milyen sorrendben kell megcsinálni a dolgokat, ezért a szüleim képes napi és heti rendet és folyamatábrákat készítettek.
Sokkal kevesebbszer borultam ki, miután előre tudtam, hogy mikor mi fog történni. Mivel nem éreztem az éhséget sem, ezért gyakran elfelejtettem enni, ami szintén meltdownhoz vezetett.
Ezért volt ilyen napirendem, például felkelek, felöltözöm, reggelizek, megyek óvodába, ha kedd van, akkor pszichiáterhez is menni fogok.
Egy jó darabig a falakon és az ajtókon különféle folyamatábrák voltak, hogy hol mikor mit kell csinálni. Később, amikor iskolába kellett menni, ami hatalmas változás volt, a napirend része lett, az is, hogy mikor mit kell tanulni, meg kell írni a házit.
Hogy erre mennyire részletesen van szükség, az egyénenként változik, azt ki kell tapasztalni. Ez az önállóságot is elősegíti, hogy hogyan kell öltözködni, tanulni, de nekem például a mosógéphez is van a mai napig folyamat ábrám.
Vannak, akik amiatt aggódnak, hogy a gyerek még rugalmatlanabb lesz.
Nálam pont, akkor lehetett a dolgokon változtatni, akkor volt kevesebb merev rituálém, amikor a családom elkezdte használni a napirendet, mert kevésbé éreztem, hogy szükségem van olyan önnyugtatásra, amiben én irányítom, hogy mikor mi történjen.
A másik dolog, hogy nem mindig tudtam felmérni a saját érzéseimet, vagy azt, hogy kivel milyen kapcsolatban vagyok, ezért nem tudtam, hogyan kell másokkal kommunikálni, például hiába volt olyan tanárom, akit nagyon szerettem, még sem beszélhettem úgy vele, mint a szüleimmel.
Erre az Én könyv és egy korábbi posztban emlegetett szociális körök nyújtottak megoldást. Ezeknek a segítségével fel tudtam mérni, kivel mit szabad csinálni, kinek mit árulhatok el, mik az erősségeim. Az Én könyv segített megismerni magamat, hogy jobban eligazodjak a világban.
Benne vannak életem legfontosabb pillanatai, ha valahol elakadtam, segített rajta átlendülni. Ha valami információt keresek az Autista Naplóhoz, akkor is ezt ütöm fel.
Az Én könyv írásnál van egy szabály, nem lehet tanároknak, barátoknak odaadni. Az csak az autista gyerekre és maximum arra tartozik, akivel írja.
Mivel nem mindig tudom megfelelően kifejezni magam, és néhány helyzetben hajlamos vagyok leblokkolni, illetve szelektív mutizmusom van, ezért hordok kártyákat magamnál, amikkel ki tudom fejezni magam.
Ilyenkor sokan úgy vélik, hogy amikor a szülők ilyeneket csinálnak, mint a napirend elkényeztetik a gyereket, hiszen így sosem készül fel a nagybetűs életre. Emlékszem volt olyan tanár, aki ezt mondta édesanyámról, miután megpróbáltam neki elmagyarázni, hogy ha valamit megbeszélünk, hogy ekkor és ekkor ez fog történni, de helyette egyeztetés nélkül mást csinálunk, még akkor is, ha jó dolog történik velem, kiborulok. Hiszen a való élet kiszámíthatatlan.
Ez olyan, mintha valaki a huszárral leverné az összes sakkfigurát, és büszkén azt kiabálná, “nyertem”, a többiek nem úgy fognak rá reagálni, mint a legnagyobb zsenire a világon, hiszen megoldotta egy lépésben, ami a legnagyobb bajnokoknak is órákig tarthat, hanem mérgesek lesznek, mert tönkretette a játékukat. Hiába bizonygatja, hogy aki látott már lovat, az tisztában van vele, hogy tud egyenesen futni. Ha tisztában vagy vele, hogy valami előre meg van beszélve egy autistával, akár gyerek, akár felnőtt, ha csak nem feltétlenül szükséges, ne módosíts a programon!
Ha az auti egy előre nem megbeszélt változás miatt kiborul, akkor nem rá kell haragudni. Ő “rendesen akart sakkozni”.
Másképp működünk, másfajta logika szerint kell nevelni minket, másfajta határokra, szabályokra van szükségünk, hogy teljesebb életet élhessünk.
A képeken lévő kártyák a sajátjaim és még gimnázium alatt is használtam őket.








